Nayomi Swim satsar på hållbarhet
Med framtiden i fokus arbetar Nayomi Swim ständigt med hållbarhet, både modemässigt och miljömässigt. Med kollektioner som är tillverkade för att hålla länge, är Nayomi Swim ett företag som ligger helt rätt i tiden. Kollektionen är skapad av italienskt återvunnet ECONYL®-tyg. Tyget är ett regenererat nylontyg som tillverkas av bl.a fiskenät och plast som man hittar i haven. Hela kollektionen tillverkas med exceptionella arbetsförhållanden på Balis enda solcellsdrivna badklädesfabrik.
”Det tog lite tid att både hitta ett hållbart material och en produktionscykel som håller måttet men i slutändan är det helt klart värt det. Jag har skapat en premiumprodukt med italienska tyger som jag är stolt över och som faktiskt ger tillbaka till naturen och havet. Det finns allt för många företag som saknar transparens mot slutkund, som tar höga priser för en oetisk produktion, så detta var något jag tyckte saknades på badklädesmarknaden.” – Naomi Louisedotter Alamaa, grundare.
Nayomi Swim skänker 5 % av vinsten till Soneva Foundation som är en stiftelse som bildat ett av världens största program för restaurering av korallrev med hjälp av Mineral Accretion Technology (MAT)
”För mig var det tydligt att det var just havet jag ville lägga fokus på. Jag spenderade mycket tid på ön Soneva Fushi på Maldiverna som liten och favoritintresset var snorkling och att lära mig om marinlivet av de marinbiologer som jobbade på ön. När idén om badkläder föddes var det självklart att jag ville donera delar av min vinst till Soneva Foundation.” Naomi, grundare.
Utöver Soneva Foundations arbete med korallreven är de delaktiga i flera olika projekt. Soneva Foundation har även finansierat över 500 projekt kopplade till att ge tillgång till rent dricksvatten åt 750 000 människor i så många som 53 länder världen över. Soneva Namoona har även ett simträningsprogram där de lär lokalbefolkningens kvinnor och barn på Maldiverna att simma då inte alla lär sig det vilket medföljer en stor risk. Nayomi Swim har en tydlig inriktning mot FN:s mål 14: Hav och marina resurser, som strävar efter att bevara och använda världens hav, sjöar och marina resurser på ett hållbart sätt.
”Min tid på Handelshögskolan och Center for Retailing gav mig otroligt mycket kunskap om hur man bygger starka varumärken, vilka utmaningar som detaljhandeln står inför och framförallt hur viktigt det är att ta hänsyn till hållbarhetsfrågorna. NAYOMI Swim är motsatsen till fast fashion och greenwashing, vår målgrupp är den modemedvetna kvinnan som värderar design och hög kvalitet.”