Unionen manifesterar för ett fortsatt öppet arbetsliv

Unionen fortsätter sitt långsiktiga arbete för ett öppet och inkluderande arbetsliv, fritt
från diskriminering och exkluderande normer. Med digital närvaro i hela landet lyfter
Unionen hbtqi-personers rättigheter på arbetsplatsen och manifesterar sin fackliga
övertygelse: att alla människor, oavsett sexuell läggning eller könsidentitet, har rätt till lika
villkor i arbetslivet.
Som en del av denna satsning har Unionen tagit fram en kortfilm som sprids i digitala kanaler
under Pride-perioden. Filmen bygger på intervjuer och vittnesmål om hbtqi-personers
autentiska erfarenheter av utanförskap, och påminner om att ett öppet och inkluderande
arbetsliv där alla får plats och vågar vara sig själv än så länge tyvärr bara är en dröm. Filmen
understryker vikten av att vi tillsammans måste fortsätta kämpa för att det en vacker dag ska
bli verklighet.
Huvudrollen i filmen spelas av Steph Mohlin, skådespelare utbildad på Teaterhögskolan och
transperson. ”Transpersoner är den grupp i hbtqi-communityn som ofta är allra mest utsatt
för diskriminering och exkludering, både i rekryteringssituationer och på arbetsplatser.
Därför kändes det extra rätt att låta en transperson spela huvudrollen i filmen,” säger
Magnus Haglund-Lindner, chef för Unionens studioteam och projektledare för Unionens
kommunikation under Pride-sommaren.
Årets digitala Pride-satsning bygger vidare på tidigare års starka engagemang, men med ett
nytt grepp. Kampanjen fokuserar inte bara på hbtqi-personers utmaningar med att ”komma
ut” på jobbet – utan också ”komma in”, då många hbtqi-personer upplever diskriminering
vid rekryteringar eller undviker att söka vissa jobb av rädsla för att inte passa in.
Unionen lyfter särskilt frågor om transpersoners villkor i arbetslivet, normer och
exkluderande beteenden i fikarummet, samt vikten av representation och igenkänning. De
erbjuder även konkreta exempel och råd om hur arbetsgivare och kollegor kan agera
inkluderande. Som stöd för arbetsplatser som vill bli mer inkluderande har Unionen tagit
fram checklistor för HR-personal och fackliga ombud, samt nya e-föreläsningar på Unionen
Play.
Målet med kampanjen är att öka förståelsen för att arbetsplatsens klimat påverkas av
normer och osynliga strukturer – och att det är allas ansvar att bidra till förändring. Med
ökad normkritik i vardagen hoppas Unionen inspirera till eftertanke, igenkänning och
handling. Tillsammans bygger vi ett öppet, inkluderande och jämlikt arbetsliv. För alla.
Unionens kampanjsatsning under Pride-sommaren 2025 kan ses i ljuset av den negativa
utvecklingen i många länder runt om i världen. Sveriges största fack tar ansvar.