Tappa inte hoppet!

Du kommer tillbaka till gymmet och orkar knappt hälften av vad du gjorde då du låg på topp innan midsommar. Det är ganska lätt hänt att tappa hoppet och ge upp, när du inser detta faktum.

Oavsett hur du har tränat innan, så finns det tillfällen då de flesta kommer av sig och har stora problem att hitta tillbaka. Att komma tillbaka till gymmet efter en härlig och underbar semester kan vara svårt. Du har helt enkelt njutit av sommaren och unnat dig det ena efter det andra. En glass här och där, många goda grillmiddagar, rosévin och iskall öl. 

Text: Alexander Catalan Foto: Kenny Jonsson 

Självklart ska du ta vara på sommaren och njuta. Men hur hittar du en bra balans och orken att hinna med träning och hitta tillbaka där du var? Det är så mycket annat som måste hinnas med då en ny termin börjar.

I Vasastan på ett litet fik invid Sankt Eriksplan träffade jag min vän Staffan Eklund. Staffan är en mycket inspirerande människa som verkligen brinner för träning och hälsa. 
Det tog inte mer än två minuter så satt vi och pratade om allt som har med träning och hälsa att göra. 

En viktig sak Staffan berättade i början av vårt samtal var att hälsa är mycket mer än att bara räkna kalorier och äta spenat. Och ja, det stämmer. 

Du måste hitta en balans som passar in i dina vardagliga rutiner. En bra balans mellan god kosthållning och de goda sakerna i livet. 

Staffan Eklund, eller mer känd som ”Pt-Staffan” på sociala medier, jobbar som kostrådgivare och personlig tränare sedan drygt 10 år tillbaka. 
Staffan jobbar mycket med hälsa inifrån och ut, vilket hälsa handlar om, alltså hur du mår på insidan och inte hur du ser ut i spegeln, även om Staffan dagligen jobbar med att hjälpa folk med att uppnå deras mål som att gå ner i vikt, öka i muskelmassa och allmänt välmående. 
Staffan menar att det såklart inte är fel att vilja ha en vältränad mage, eller vilja ha det så länge det är av rätt anledning. Det är viktigt att komma ihåg att det inte krävs rutor på magen för att vara stark, hälsosam eller lycklig. Med andra ord så är det viktigt att hitta en balans som passar dig. 

Jag har själv tränat i flera år och har anlitat Staffan för att han är fenomenal på att motivera mig och det är verkligen en stor skillnad mellan att ha ett proffs och en coach som håller koll på mig, än att bara lita på mig själv.

Staffan erbjuder också PT-online-coachning. Det är ett mycket bra sätt att ta del av råd och tips om du inte har möjlighet att träffa honom på plats i gymmet. Staffans PT-online-coachning innebär att han skräddarsyr kost- och träningsprogram just efter dina förutsättningar och mål. Så vart du än befinner dig i landet hjälper han dig att komma igång med träningen och nå dina mål, oavsett vilken nivå det är på.

Staffans snabba tips
1. Skynda långsamt. Gå inte ut för hårt och kör inte sju dagar i veckan på en gång om du haft ett längre uppehåll.

2. Sätt upp tidiga mål och delmål. Det motiverar din träning och du når målen lättare. 

3. Planera träningen. Packa väskan dagen innan och planera vardagen efter ditt träningspass, då är det större chans att träningen blir av. 

4. Var inte för hård mot dig själv. Sätt inte upp för höga mål. Har du bara 20 minuter över någon dag så kör hellre 20 minuter än inget alls.

Foto: Katriina Mäkinen
Foto: Katriina Mäkinen

”Du blir vad du äter” är ett uttryck vi ofta får höra, är det verkligen så?

Kosten har nästan 80 procent påverkan på dina resultat, om inte ännu mer. Självklart behöver du träna dina muskler och röra på dig för att nå dina resultat men kosten är A-O för att lyckas, det svåra är att hitta en balans. Balans för dig och någon annan du känner behöver inte alls vara samma sak, det viktiga är att du hittar ett sätt som fungerar för dig, så krångla inte till det för mycket.

Det enkla är ofta ”det svåra, så uttrycket du blir vad du äter stämmer verkligen. Du kan äta allt men kanske inte alltid, och anpassa mängden efter dina mål. 
En kanelbulle lite då och då kommer förmodligen inte göra så att du går upp i vikt, men att äta en kanelbulle varje dag kommer förmodligen göra att du går upp vikt, åter igen balans!

Foto: Katriina Mäkinen Foto: Katriina Mäkinen

Kosten har stor betydelse
Tankar du en bil med fel bränsle så kommer den inte att fungera. Det är samma sak med kroppen. För att du ska orka prestera måste du ge kroppen rätt bränsle. Äter du fel så får du inte samma återhämtning och det ökar risken för både skador och sjukdomar. Äter du dåligt så blir även sömnen och återhämtningen sämre.

WELLME
Mitt i Östermalms saluhall ligger Wellme. Ett perfekt ställe både för dig som vill sitta ner och njuta av maten eller för dig som snabbt behöver något gott efter passet. På Wellme finns ekologisk, lokalproducerad och funktionell mat med antiinflammatoriska egenskaper. All mat på Wellme tillverkas med noga  utvalda råvaror. Med sin stora kunskap inom hälsa så erbjuder de en stor variation av mat. Inspirationen får de från maten kring medelhavet och andra områden i världen där de friskaste människorna bor. Mat som det verkligen finns en tanke bakom.

Man har också ett stort fokus på hållbarhet. Det syns också på förpackningarna de använder till sina produkter, de försöker alltid hitta de alternativ som belastar miljön så lite som möjligt. Till supersallad används komposterbara boxar i bagasse, en naturlig biprodukt från sockerproduktion, som är biologiskt nedbrytbara och kan med fördel återvinnas i brännbart. Locken är gjorda av återvunnen PET-plast som kan återvinnas och cirkulera många gånger i ett kretslopp.

Det finns en djungel av kosttillskott, här kan du läsa om skillnaden på olika proteiner och varför vitaminer och mineraler kan vara bra för din kropp. Mitt bästa tips är ändå att du går till en butik och ber om hjälp. Jag själv tog hjälp av Younes Laroussi på Gymgrossisten, Sveavägen i Stockholm.

VASSLE PROTEIN
Det vanligaste proteinet på marknaden är vassleprotein (whey). Detta protein funkar om du nöjer dig med ett protein som har ett sämre upptag och mindre fett. Innehåller mindre protein, mer laktos mer fett och mer kolhydrater.

ISOLATE
Ett bättre alternativ är ett Isolate som också är ett vassleprotein. Här har man dock tagit bort den största delen av fett, laktos, socker och kolhydrater. Ett protein av isolat har alltså ett högre halt av protein och tas upp av kroppen snabbare och bättre. Perfekt val om man har en känslig mage.

KASEIN
Vill du ha ett protein som tas upp långsammare av kroppen så är kasein ett bra alternativ. Kasein har en tjockare konsistens, ett långsammare upptag och mättar mer än vassleprotein. Många tar detta innan läggdags då proteinet kan ta upp till 6 timmar att brytas ner i magen.

VEGANSKT PROTEIN
Veganska proteiner har inte samma aminostruktur som vassle- och kött protein men är ett väldigt bra alternativ för de som inte får i sig tillräckligt med protein från en vegansk kost.

AMINOSYROR 
Den vanligaste aminosyran är BCAA. Det är 3 aminosyror som kroppen inte kan producera själv och måste tillsättas. På senare tid har man även börjat framställa Essentiella aminopulver som består av BCAA men även fler aminosyror som är viktiga för kroppen.

PWO
PWO står för Pre-workout och kommer ofta i pulverform men även  i tabletter och färdiga drycker. De flesta PWO innehåller uppiggande  ämnen som koffein, synefrin, grönt te, ginseng samt ingredienser som  ökar blodcirkulationen i kroppen och musklerna vilket leder till en ökad pump och vaskularitet vid träning.

VITAMINER OCH MINERALER
D3 är viktig för immunförsvaret, frisk hud och starka ben. Utan K2 kan kroppen inte transportera D3  vitamin. Omega-3 är viktiga fettsyror som kroppen måste få via maten. Omega fettsyror används  för att reparera och bygga celler i kroppen. Omega har även visat  förbättra immunförsvaret, minska risken för blodpropp samt sjukdomar i hjärta och kärl.

MÅLTIDSERSÄTTARE - BARS 
Bars är ett bra alternativt mellanmål om du  är på språng.
Oftast är dessa bars berikade med protein. Men det finns även andra varianter. Proteinrika bars med väldigt lite socker och fett, om du mest vill åt proteinet. Proteinrika bars med hög halt av kolhydrater och fett, om du vill få energi inför ett intensivt träningspass. Energirika bars med låg halt protein, om du vill ha mycket energi vid långa träningspass.

NU KAN DU ÄNTLIGEN ÄTA GLASS UTAN DÅLIGT SAMVETE! 
Lohilos glass är magisk och varje box innehåller 350 ml, ca 23g protein. Perfekt att  unna sig en fredag eller lördag kväll.