Shervin Razani startar samarbete
med Pontus Frithiof på NOVI Resort Visby

Vad händer när en multientreprenör och en superkreatör gör saker tillsammans? Jo, det blir till en resort & hotell upplevelse med ett tillhörande krogrecept som för dig till inte bara Visby och Gotland utan också känslan av att vara på kontinenten.

Text: Tina Gardsten

NOVI Resort – Visby.
På bara tio minuters promenad från Visby ringmur och med närapå direkt närhet till havet ligger anläggningen.

Det var 2016 som Shervin Razani ihop med Bo Fuglsang tog över driften av dåvarande Tott Hotell. Man bytte namn till NOVI Resort med målet att göra anläggningen än mer levande under större del av året, samt att göra NOVI till en av Sveriges bästa anläggningar i kategorin.

När Bo Fuglsang lämnade driftbolaget stod Shervin Razani ensam kvar men med samma vision och fokus kvar – att skapa en plus- fyrstjärnig anläggning med drift året runt. Att höja matupplevelsen var också en av alla planer och med satsningen och kontrakteringen med Pontus Frithiof och hans team är den delen klar att bockas av.

Vi besöker Novi Resort dagarna innan sommarsäsongen ska invigas och därmed också NOVI Beach Club i regi av Pontus Frithiof.
Shervin är på plats och vi pratar om vad som varit de största utmaningarna och incitamentet för att ta det hela vägen till den anläggning det idag är.

Shervin har drivit bolag i fem olika branscher, vi bad honom berätta.
– Ja det stämmer, men det har inte varit en strategi utan mer av en slump. Efter ett antal år och bolag har jag insett framförallt två gemensamma nämnare. Bolagen är väldigt personalintensvia där företagskultur avgör i princip hur framgångsrik du blir samt att jag aldrig jobbat i någon av de branscher jag startat bolag inom. Det bör adderas också att samtliga oftast varit rätt mogna branscher. 

Som den entreprenör du ju är ser du möjligheter när andra ser motstånd. Det har dock varit svårare än vad du trodde med NOVI - vad har du upplevt som svårast? 
– Jag underskattade att det är svårt att driva hotell på distans och hur mycket kvalitét kostar. Samt att jag inte hade något nätverk alls inom hotell, restaurang eller på Gotland för den delen heller. Men efter två svåra år, är vi nu på väg mot bättre tider. Såväl vad det gäller den lokala acceptansen som hela nätverket. Vi ökade omsättningen med 27 procent förra året - och det är ett stort kliv i rätt riktning.

Du har haft som mål att göra NOVI till en av Sveriges bästa anläggningar i den här kategorin och göra den till en fyra plus anläggning – är ni där idag?
– Ja, vi är mycket nära där idag vill jag påstå, även om vi fortfarande behöver finjustera. 
Men även om vi skulle vara där, behövs det hela tiden att det är levande och vi ska eftersträva att behålla ambition, drömmar och mål.
Att bli nr 1 på Gotland är ett första steg i den riktningen. 

Vilka satsningar har man behövt göra för att bli en året runt-anläggning?
– Bygga ut restaurangerna, att vädersäkra dem, anställa mer lokalt, bygga innegym, utegym, utveckla vår strandremsa. Likaså att jobba mycket med alla grönområden, allmänna ytor och framförallt skapa en produkt som tilltalar gästen även andra perioder än enbart under sommaren. 

Satsningen på konferens- och mötesytor?
– Är helt avgörande för att få till en riktigt bra anläggning som överlever på sikt. 
På NOVI Resort ska man hitta allt man kan behöva för såväl ett litet eller stort möte, och läget nära havet och närheten till Visby bjuder på många möjligheter till kreativa möten och konferenser.

Och samarbetet med Pontus Frithiof?
– Min förhoppning är att vi nu ska höja matupplevelsen och att vi ska bli ett naturligt restaurangval på Gotland för såväl turister som gotlänningar, säger Shervin Razani.

NOVI Beach Club med sitt magiska läge direkt på stranden är en av Visbys mest populära platser som nås efter en kort promenad längs med strandvägen från ringmuren inne i Visby.  

Nu under sommaren drevs Beach Cluben i regi av Pontus Frithiof. Maten och miljön för tankarna till franska och italienska Rivieran men med ett påtagligt gotländskt inslag, då det finns ett tydligt fokus på råvaror som finns naturligt på Gotland. 

På menyn finns signaturrätter där man ersatt en eller flera råvaror med typiskt gotländska, och köket jobbar med flera råvaror från grillen.

Vi ställer frågan till Pontus själv om det var naturligt att göra en fusion mellan Medelhavet och många av de gotländska råvarorna som finns på ön?
– Ja, men det är lite så som vi har tänkt. Vi utgår från vilka råvaror som är bäst från Gotland, och kombinerar sen det med inspiration från franska och italienska Rivieran och får in lite ”Pontus-känsla” i det hela, berättar Pontus.

Du kommer även att ansvara för NOVI Resorts andra restaurang i huvudbyggnaden samt all room service på hotellet.
Skiljer det sig att jobba och planera med en sådan här drift jämfört med dina andra koncept/krogar?

– Utmaningen på NOVI är att det är flera delar och komplexa öppettider.
Vi har viss vana av detta från vår anläggning på Arlanda men här har vi ytterligare delar såsom Room Service. Det gäller att på kort tid få alla i personalen att ha rätt tänk och leva ut DNA:t i varenda detalj av verksamheten.

Berätta kort om tanken bakom menyn för både NOVI Beach Club och restaurangen på hotellet.
– Vi tänker att menyn skall passa många och vid flera olika tillfällen. 
Långlunchen och finmiddagen är ju lika viktiga som eftermiddags rosén och en enklare råbiff.
Vi skall laga så bra mat som bara är möjligt med de förutsättningar som finns till hands.
Den röda tråden är densamma i verksamheterna och vi tänker naturligtvis att vi skall vara effektiva och hållbara i hela verksamheten.

Stina Hansson vår köksmästare på plats, gör ett helt makalöst bra arbete och har på kort tid skapat ett väldigt fint team och lagar underbar mat. Josefine Bolander som ansvarar front of house, ser till att vi ger en proffsig och avslappnad service.

Vilken gotländsk råvara uppskattar du mest?
– Tveklöst grönsakerna. Det är ju ett grönsaksparadis här, men det finns ju en hel del kött som också är makalöst bra. Det är snarare en fin kombination av allt underbart än just en specifik råvara.

Vad betyder Gotland för dig och hur vill du se utvecklingen av detta för dig nya projekt.
– Jag har drivit verksamhet på Gotland förut och tycker väldigt mycket om ön.

Framförallt är det en oerhört vacker plats som dessutom ger lite grann av en känsla av att komma utomlands, trots att vi är i Sverige. Och ambitionen är att maten och platsen ska gå hand i hand och generera en enhetlig upplevelse dit folk ska längta tillbaka - till en kombo av Sverige och Medelhavet.