Välkommen in i en skönare, grönare värld

Happynest förenar professionell trendspaning med riktigt bra inredning och design  för både hem och arbetsplats. Genom att samla tolv ledande europeiska varumärken under ett tak, och samtidigt hålla koll på de snabbt föränderliga trenderna, förenklar vi för våra återförsäljare i hela landet.

Happynest produkter finns på alla stora inredningsmässor, i Sverige och utomlands. I januari byggde vi upp årets inredningstrender i en 300 kvm stor monter på Formex – i februari 100 kvm på Stockholm furniture and light fair.
2018 är året då vi på allvar söker oss tillbaka till naturen - med hjälp av jordiga färger, levande material och en högre medvetenhet kring hållbarhet och kvalitet. 
Happynest är helt enkelt företaget som tar dig hem.

Jordiga pasteller

I det kalla Sverige behövs värme och varma toner. Rosa tycks ha kommit för att stanna, i alla fall ytterligare ett tag. Kombineras gärna med rödbruna toner, aprikos eller smutsgult.  Jordiga pasteller är populärt och finns överallt – på kläder, på väggar, möbler och övrig inredning. Rostiga och bruna toner som terrakotta, vinrött, brunt i kombination med beige. Enligt Pantone är 2018 året då vi lämnar dom ljusa pastellerna och målar med dom starka färgerna istället. Årets färg är lila. Alcro lyfter fram mörkgrönt, petroleumblå och smutsgult i sina kollektioner.

Back to nature

Om man inte gillar den heta, mustiga färgskalan kan man istället välja dess totala kontrast; nerskalat i dova färger. Vi söker plats för avkoppling och rofylldhet och skapar det med naturliga och jordnära färger i hemmet.  Den skandinaviska färgskalan är fortsatt rätt, men grått får under 2018 konkurrens av mer beiga toner och dova pasteller. Materialen är naturnära i linne, trä och sten. På Formex såg man mycket rotting i lampor, korgar och stolar. Granit är det ”nya svarta” enligt trendexperter, men marmortrenden är fortfarande stark. Konststenen Terazzo som tidigare varit förknippat med vackra golv, tar nu ett större kliv in i våra hem.  Vi ser terazzo i bordsskivor och diverse inredningsdetaljer. Trenden förutspåddes redan för ett par år sedan, men det är nu den blommar ut.

Gröna vågen

2018 målar många upp som Hälsans år. Vi fokuserar mer än nånsin på ekologiskt och hållbart när vi handlar såväl mat som inredning. Den gröna färgen, som redan tagit kivet in i våra sovrum och vardagsrum, syns nu även i köket. Grönt i kök känns krispigt och fräscht. Stora gröna växter och palmblad kommer vi att få se även kommande år. I stylingar, på tapeter, möbeltyger och inredning. Monsterablad såg vi mycket av redan förra säsongen, men i all sin enkelhet är den rätt även under detta år. Faktum är att även döda blommor är rätt – inte rosenbuketterna vi hängde upp på väggen under 80-talet, men väl fina växter och arrangemang. På Formex såg vi även många stora krukor – både med och utan växter. Vill man hellre placera blommorna i vas, så välj gärna en som är rökfärgad eller drar åt det gröna hållet.

Man kind

Allt fler inredningsprodukter designas för att locka till männens köpkraft. Vi ser en minimalistisk design med tydlig maskulin framtoning. På Formex designade Jan Rundgren utställningen Man Kind, med fullt fokus på detta. Färgerna får gärna vara i en sober färgskala som mörkt grå eller dovt blå. Vi inspireras av offentliga miljöer som foajéer, designade hotellrum och flygplatslounger.  Man har länge pratat om att vita metaller är på g – under 2018 händer det.  Mässing hänger kvar, men stål och silver kommer starkt. Vi gillar blingbling och adderar det till vår inredning på ett stilfullt och diskret sätt.