Okej att reservera solstol vid poolen?

Är du personen som står redo på flygplatsen med pass och boardingkort innan incheckningsdisken ens har öppnat? Eller tvärtom, den som med andan i halsen precis hinner fram till gaten innan den stänger? I en undersökning av svenska resenärer har British Airways kartlagt svenskars resvanor. Här är resultatet.

Svenskar håller hårt i sina rutiner…
35 % av svenska resenärer håller sig till samma rutiner varje gång de reser. Till exempel äter mer än en tredjedel frukost vid samma tidpunkt varje morgon under semestern.
 
…och de håller ännu hårdare i sina solstolar
Så många som 42 % använder en handduk för att reservera en solstol under semestern. Att ta med egna varor, såsom te-påsar är också populärt och något som mer än en tredjedel gör. Samtidigt vill 25 % äta på restauranger som serverar mat de provat tidigare, snarare än lokala rätter.
 
Få risktagare bland svenska resenärer
Över hälften av svenska resenärer är på plats på flygplatsen innan incheckningsdisken öppnar. Samtidigt erkänner över hälften att de inte går till gaten direkt när det är dags för ombordstigning, och några få (5 %) väntar till ”last call” innan de går till gaten.
 
Varierande alkoholvanor på flygplatsen
En femtedel av svenska resenärer väljer att fira med alkoholhaltig dryck på flygplatsen, oavsett tid på dygnet, medan drygt en tredjedel endast dricker alkohol om det är en lämplig tid på dygnet. Samtidigt säger 32 % att de aldrig dricker alkohol innan de flyger.
 
Tillfälle att frossa i godsaker
4 av 10 svenska resenärer passar på att äta på flygplatsen, medan en tredjedel väntar med att äta tills de går på planet. Mer än 8 av 10 ser dessutom flygresan som en tid att frossa i mat och dryck och då gärna i godis (38 %), choklad (36 %), chips (36 %), nötter (32 %) och läsk (28 %).
 
Organiserat kaos
65 % av personerna som deltog i undersökningen beskriver sig själva som organiserade resenärer, medan drygt en tredjedel erkänner att trots att de oftast kommer dit de behöver i tid, med alla värdesaker i behåll, så är det ibland en kaosartad väg dit.
 
– Att resa innebär ofta att man som resenär behöver ge upp en del av sin personliga kontroll, så vi vet att det ofta hjälper att ha rutiner på plats för att hantera det, oavsett om det handlar om att vara den som har koll på passen, att man kommer tidigt till flygplatsen eller står redo på gaten så snart den öppnar, säger Carolina Martinoli, director of brand and customer experience på British Airways.
 
Studien togs fram i samband med att British Airways meddelade att man satsar miljontals kronor på ett nytt cateringerbjudande i ekonomiklass (World Traveller). 1000 vuxna svenskar som reser med flyg deltog i studien, som utfördes den 5/1-18 till och med den 19/1-18, av OnePoll.com på uppdrag av British Airways.