Laurent-Perrier La Cuvée Brut

Det världskända champagnehuset Laurent-Perrier introducerar La Cuvée Brut -  en exklusiv champagne av högsta klass för det förfinade smaksinnet. En ovanligt stor andel av druvan chardonnay och en extra lång lagringstid gör La Cuvée Brut till en enastående upplevelse av elegant fräschör med finess.

 La Cuvée Brut innehåller hela 55 procent av den åtråvärda chardonnay-druvan, och med en lagringstid på fyra år på jästfällningen bjuder champagnen på en smakförnimmelse av citrus och vita blommor med en lätt brödighet och lång eftersmak.
 
– I Sverige har vi ett brett utbud av champagner, men en huschampagne med så stor andel chardonnay som i Laurent-Perrier La Cuvée Brut är ovanligt. Jag är stolt över att vi kan tillföra den svenska marknaden något så unikt från ett av världens mest kända champagnehus, säger Carin Widoff, Senior Brand Manager på Altia.
 
I cuvéen har de bästa druvorna från cirka 100 olika vingårdar använts. Vissa tillför struktur och komplexitet, andra aromer och en del syra. Genom att blanda olika årgångar, druvor och gårdar upprätthåller man samma karaktär och klass på Laurent-Perrier La Cuvée Brut år efter år.
 
Champagnens delikata aromer och fina mousse passar utmärkt till fisk, skaldjur och ljust kött. La Cuvée Brut ingår i Systembolagets beställningssortiment och finns även på halvflaska och magnumbutelj. 

Årgång: Non vintage
Alkoholhalt: 12 %
Ursprung: Frankrike, Champagne
Druvor: Chardonnay 55%, Pinot Noir 35%, Pinot Meunier 10%
Pris: Helflaska 409 SEK, halvflaska 225 SEK, magnum  829 SEK
Artikelnummer: 78733

Laurent-Perrier har i mer än 200 år legat i framkant när det gäller tillverkning av unika och eleganta champagner. Champagnehuset nådde världskännedom efter kriget 1945 när Bernard de Nonancourt tog över verksamheten. Han var inte rädd för att prova nytt och göra saker annorlunda. Med ett stort intresse för vinproduktion och en enorm nyfikenhet och experimentlusta förbättrade och förfinade Bernard företagets produktionsmetoder. Laurent-Perriers produktion har sedan Bernards inflytande på mitten av 1900-talet ökat från 100 000 flaskor per år till 7 miljoner. Idag driver döttrarna Alexandra Pereyre de Nonancourt och Stéphanie Meneux de Nonancourt familjens champagne-imperium med samma tankar, värderingar och entreprenörsanda som sin far.