Sömnproblem

Vi vill alla känna oss utvilade för då mår vi bättre. Det är dock många som har sömnproblem. Det kan handla om att inte kunna somna, att vakna mitt i natten eller väldigt tidigt på morgonen. Sömn är lika viktig för hälsan som motion och kost. Därför är det viktigt att man reflekterar över sin sömn. Hur ska man egentligen göra för att få sova gott? 

Text: Mia Andersson Källa: Hemtex Foto: Hemtex

1. Sov på bestämda tider 
Försök att gå till sängs och vakna vid samma tid varje dag. Fasta rutiner är bra och ger en skön sömn. Lägg fram kläder och packning kvällen innan för att slippa stressa. Förbered också en god frukost så blir det lättare att komma upp. 

2. Sovrummet ska inbjuda till sömn 
Sovrummet ska vara en plats för avkoppling och nedvarvning. Ett ställe där man inte jobbar. Gör sovrummet till en lugn oas. Tänk på färg, inredning och belysning. Dämpade kulörer, flera mindre ljuskällor och vissa växter gör att vi sover bättre. Med en neutral bas kan man istället ha färggranna kuddar och plädar. Försök att göra sovrummet fräscht genom att plocka undan. Om det blir för stökigt kan det vara distraherande.

3. Mörklägg ordentligt 
Minsta lilla ljus kan göra att vi inte somnar eller sover lika djupt. Den bästa sömnen får vi när det är becksvart. För att få mörkt i rummet på ett enkelt och effektivt sätt finns 
mörkläggningsgardiner som samtidigt förhindrar insyn. 

4. Sängens betydelse 
Sängen måste kännas bekväm, passa sättet man sover på och vara särskilt utprovad. Om man vaknar mitt i natten är det bättre att gå upp en liten stund. Vänta in sömnen i en fåtölj eller i soffan tillsammans med en mjuk filt och försök att slappna av. Sängen ska kopplas ihop med sömn, inte med vakenhet. 

5. Kudden är viktig 
Ligger du på mage, rygg eller på sidan? Välj kudde utifrån liggställning. Kudden ska också vara personlig, kännas skön och hålla formen under lång tid. Fel kudde kan göra så att nacken hamnar i ett konstigt läge, vilket kan skapa spänningar i musklerna kring nacke och axlar. Hitta rätt kudde med hjälp av vår kuddguide. 

6. Sov svalt och välj rätt täcke 
Ett sovrum ska inte vara för varmt. Vi sover bättre om det är svalt. Var inte rädd för att öppna ett fönster på glänt, oavsett årstid. Täcken finns i olika material och med varierad funktion, beroende på om man är varm eller kall när man sover. Det skapar också en behaglig känsla om man byter sängkläder varje vecka och vädrar ofta. Hitta rätt täcke med hjälp av vår
täckguide. 

7. Nedkopplad 
Undvik att använda mobilen, surfplattan eller datorn minst en timme innan läggdags. Studier visar att det blå ljuset från skärmen gör det svårare att varva ner, vilket gör att det kan ta längre tid att somna. 

8. Dagsljus, motion, nedvarvning 
Vistas i dagsljus så mycket det går och motionera när du hinner. Undvik koffein och socker på kvällen och ta dig tid att varva ner en stund innan du lägger dig. Läs en bra bok, ta ett fotbad eller en kortare kvällspromenad. Det ökar chanserna att få sova gott.